Uthållighet & Kondition

Här hittar du kosttillskott som är optimerade för dig som tränar kondition- och uthållighetsidrotter. Om du ofta är ute och löper, cyklar och åker inlines eller kanske håller på med multisport eller triathlon, då är det här utmärkta produkter för dig. Energibars, sportdrycker och gels är alla exempel på produkter som fungerar både under långa lopp och tävlingar när du behöver extra energi eller för återhämtningen efter ett långt träningspass.

Fairing Energy Booster, 1,5 Kg, Orange/

Det är väl dokumenterat att kolhydrater har en prestationshöjande effekt under långvarigt fysiskt arbete. Extra viktigt är det att tillföra kolhydrater vid idrottsaktiviteter som pågår längre&hellip: kr


För dig som tränar uthållighets- och konditionsidrotter

Konditionsträningens fördelar

Det finns många fördelar med att träna konditionsträning. Träningsformens syfte – att förbättra uthålligheten – för även med sig fler positiva effekter. Du får bättre prestationsförmåga, ökad fettförbränning och en generellt bättre allmänhälsa.

Vid konditionsträning tränas dina lungor. De kommer att stärkas och få förmågan att kunna ta upp mer syre. Ditt hjärta behöver pumpa hårdare och snabbare för att syresätta kroppen, och tränas då upp till att kunna arbeta effektivare med resultatet en sänkt puls, bättre slagkraft och bättre blodcirkulation.

En bättre syreupptagningsförmåga innebär att du höjer ribban för din mjölksyratröskel – eftersom mjölksyra bildas i brist på syre. Du kommer med andra ord helt logiskt att orka träna mer ju mer du tränar.

Konditionstränning och fettförbränning

När vi kommer till fettförbränning så känns det ganska logiskt och självklart kommer att minska i vikt om du tränar. Men det du kanske inte har koll på är att konditionsträning leder till att du ligger på en konstant högre fettförbränning. Detta beror på att musklerna syresätts bättre och bränner mer fett istället för kolhydrater.

Endurance Bars

Energikakor med vitargo, kreatin, glutamin och koffein. Kreatinet verkar positivt på återhämtningen efter ett tufft pass, men framför allt ska Endurance bars intas under tävlingar och träningar.

Snabba kolhydrater

En energibar, gel eller sportdryck med snabba kolhydrater är perfekta att inta före eller under ett intensivt träningspass för att ge en snabb energikick.

Koffein kan göra dig mer fokuserad

Ett extra tillskott av koffein i samband med längre träningar och tävlingar kan vara prestationshöjande. Då koffeinet stimulerar det det centrala nervsystemet kan det gör dig både mer uthållig och fokuserad. Koffein har även förmågan att öka din fettförbränning, vilket i sin tur innebär att dina glykogenlager töms långsammare och att du tack vare det orkar träna längre.

Återhämtningen är viktig

Vill du vill att din träning ska ge så bra resultat som möjligt är det viktigt att komma ihåg att återhämtningen är lika viktig som dina förberedelser inför ett pass. Det gäller all träning oavsett om du vill bränna fett, bygga muskler eller konditionstränar. Då din kropp bryts ner under ett hårt träningspass, är det väldigt viktigt att ge den så bra förutsättningar som möjligt att byggas upp igen efteråt. Många av de kosttillskott du hittar här i avdelningen för Uthållighet & Kondition hjälper dig att fylla på efter träning och har en läkande och återuppbyggande effekt på dina muskler.